حفظ هویت و شکل معماری قدیم بافت تاریخی از دغدغه های مدیریت شهری است.

حفظ هویت و شکل معماری قدیم بافت تاریخی از دغدغه های مدیریت شهری است.
به گزارش واحد خبر و رسانه مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندر بوشهر در نشستی که به میزبانی شهرداری بندر بوشهر با مدیرکل میراث فرهنگی ٬ گردشگری و صنایع دستی استان در دفتر شهردار انجام شد دغدغه‌ها و توسعه و پیشرفت بافت تاریخی و بازآفرینی فضاهای تاریخی و ایجاد رونق و جنب و جوش و تحرک در بافت تاریخی مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
 
در این نشست که با حضور فردین خورشیدیان سرپرست شهرداری بندر بوشهر و پویا دولابی رئیس کمیسیون معماری و شهر سازی شورای اسلامی شهر و جمعی از معاونین و مدیران شهرداری بامحمد حسین ارسطوزاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر به همراه معاونین و کارشناسان آن اداره کل برگزار شد ابتدا مهندس فردین خورشیدیان با تشریح  پروژه‌های عمرانی که تا کنون در بافت قدیم انجام شده عنوان نمودند بازسازی و ترمیم عمارت تاریخی بیلیارد ٬ پروژه گذر کوتی و فدک ،  انجام سنگفرش در محلات بهبهانی شنبدی و دهدشتی همچنین پروژه در دستور کار گذر فرهنگ و هنر و تملک خانه مشروطه جهت بازسازی حاکی از توجه ویژه مدیریت شهری به بافت تاریخی و احیای  آن است .

ایشان در ادامه گفت شهرداری بندر بوشهر همزمان با اجرای پروژه های عمرانی در جهت احیای بافت بخشی از برنامه‌های فرهنگی و هنری خود را با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی  به سمت بافت چهارمحل برده  و از آن جمله می‌توان به اجرای برنامه های روز بوشهر در سنوات قبل با عنوان گذر فرهنگ و هنر و ایجاد بازارچه فرهنگی و یا هدایت گردشگران به بافت اشاره کرد.

وی در ادامه به جهت حفظ هویت و شکل بیرونی بافت اعلام داشتند جهت نوسازی و ترمیم آن بایستی در یک کار مشترک ضمن نظارت دقیق بر نحوه ساخت و سازها از مصالح هماهنگ با شکل معماری قدیم بافت استفاده کرده و با ایجاد ضوابط لازم جلوی تخلفات ساختمانی  گرفته شود .

دکتر پویا دولابی نیز ضمن لزوم ایجاد تعامل بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی در جهت حفظ بافت چهارمحل و جذب گردشگران خواستار بازآفرینی بازار قدیم  واقع درضلع جنوبی بازار آهنگران و رفع خطر بناهای در حال تخریب و استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت در سنگفرش و انجام جداره سازی  و کف سازی های لازم و نظارت مستمر گشت تخلفات ساختمانی شده و همچنین خواستار توجه به آسیب پذیری بافت و جلوگیری از آن شدند. 

دولابی با تأکید بر ارائه سیستم نقشه های الکترونیکی جهت صرفه جویی در کاغذ خواستار  برنامه‌ریزی جهت سهولت و تسریع در جذب سرمایه گذار در بافت شد.

 محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث فرهنگی ٬ گردشگری و صنایع دستی استان نیز با عنوان اینکه در این نشست نکات مثبت و کلیات مشترک وجود دارد ابراز امیدواری کرد که با جلسات کارشناسی به توافقات عملی و کاربردی برسیم و دستاورد خوب و ماندگاری را داشته باشیم .

وی با عنوان اینکه بایستی فضاهایی به وجود آورده شود که سرمایه‌گذار ترغیب گردد در بافت سرمایه‌گذاری کند خواستار فعال شدن پروژه های بازآفرینی شهری در بافت تاریخی شد.

در پایان نیز هر یک از شرکت کنندگان نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی خود را عنوان نمودند و  پیرامون مواردی از جمله اجرای طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی ٬ واگذاری بنا‌ها به بخش خصوصی ٬ پاکسازی مدرسه شاهدخت، جلوگیری از نصب تابلوهای تبلیغاتی نامتقارن در بافت، احداث پارک های محله ای و ... بحث و تبادل نظر شد.

 


گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری

۱۲ تیر ۱۳۹۹ ۱۶:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۶۱۳
کد خبر : ۲,۰۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تمـاس با مـا

آدرس ستاد مرکزی :

بوشهر- خ چهارباندی -سازمان مدیریت پسماند
شهرداری بوشهر

تلفن : 33321467

فکس : 333321467

رایانامه : info@buwmo.ir

نقشه