گفتگو با طیبه فرخ پور مسئول سامانه 137 شهرداری بندر بوشهر

گفتگو با طیبه فرخ پور مسئول سامانه 137 شهرداری بندر بوشهر


از آنجایی که یکی از کارکردهای دستگاه های خدمت رسان از جمله شهرداری ها، ارتباط نزدیک و تعامل موثر با قشرهای مختلف جامعه است که بدون تردید چنین دستگاه هایی موفقیت شان در گرو ارتباط مستمر و شناخت همه جانبه از مطالبات عمومی است و شهرداری به عنوان مرجع اصلی خدمت رسانی شهری بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار دارد و تعامل، رصد و شناخت از خواسته ها، مطالبات، مشکلات و مسائل عمومی شهری و شهروندان برای شهرداری ضرورتی انکار ناپذیر است. این در حالی است که کار خدمت رسانی شهرداری ها از لحظه ولادت شهروندان را همراهی می کند و در این بین معاونت ها و سازمان های تابعه شهرداری هر یک وظایف ویژه ای بر عهده دارند.

تا چندی پیش شهروندان برای دریافت خدمات از شهرداری با ثبت درخواست ها و یا طومارهایی با امضای اهالی هر منطقه زمان زیادی را در شهرداری در رفت و آمد بودند که الحمدالله با ایجاد بستر لازم برای برقراری تعاملات و شنیدن خواسته ها و مطالبات و مشکلات عمومی در حوزه شهرداری در قالب سامانه 137 دیگر نیازی به مراجعه حضوری توسط شهروندان نمی باشد. از سال گذشته و با روی کار آمدن سیدنورالدین امیری شهردار بندر بوشهر، اولویت قرار دادن رسیدگی به مشکلات شهروندان، خدمات رسانی بیشتر و برنامه ریزی در راستای فعال تر شدن سامانه 137 در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

در این راستا گفتگویی را با سرکار خانم طیبه فرخ پور مسئول سامانه 137 شهرداری بندر بوشهر انجام دادیم تا این سامانه را بیشتر برای شهروندان معرفی نماید. 


لطفا خودتان را معرفی و از سابقه کارتان برایمان بگویید؟

اینجانب طیبه فرخ پور که از سال 1383 در حوزه معاونت اجرایی و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر به عنوان مسئول دفتر و از سال 1397 تاکنون نیز به عنوان مسئول سامانه 137 در خدمت شهروندان محترم می باشم. 


سامانه 137 شهرداری بندر بوشهر را معرفی کنید و اینکه این سامانه چه خدماتی را به عموم شهروندان ارائه می کند؟

سامانه 137 به لحاظ ماهیتی، سامانه ای است که به عنوان پل ارتباطی بین شهروندان و مدیران شهری از طریق انتقال مسائل و مشکلات به واحدهای اجرایی شهرداری موجب وحدت رویه کاری در شهر و سرعت بخشیدن در حل مسائل و معضلات شهری می گردد. 


هدف از راه اندازی سامانه 137 چیست؟

هدف از راه اندازی این سامانه ایجاد زمینه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و هدایت و رفع مشکلات و معضلات از طریق مدیریت غیرمستقیم مردم در شهر و دریافت دیدگاه ها و نقطه نظرات شهروندان با رویکرد خدمت رسانی مطلوب تر به شهروندان می باشد. 


شهروندان چگونه می توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق این سامانه پیگیری کنند؟

شهروندان می توانند در تماس با این سامانه ارتباط مردمی در حقیقت درخواست خود را از مناطق، معاونت ها و سازمان های تابعه شهرداری مطالبه کنند.


شهروندان چه مسائل و موضوعاتی را می توانند از طریق این سامانه مطالبه کنند؟

شهروندان می توانند هر گونه موضوعی را که به مجموعه مدیریت شهری مربوط می شود اعم از مسائل و مشکلات مربوط به خدمات شهری، امور عمرانی، حمل و نقل عمومی، ترافیک شهری، اماکن عمومی، پارکها و فضای سبز، مدیریت پسماند، ایجاد مزاحمت و سد معابر، ساخت و سازهای غیرمجاز ، مبلمان شهری، المان ها، زیباسازی و به طور کلی تمامی خدماتی که توسط واحد های اجرایی شهرداری به شهروندان ارائه می شود را با این سامانه در میان بگذارند.


فرآیند کلی این سامانه چگونه می باشد و درخواست یک شهروند چه مراحلی را طی می کند تا به نتیجه مطلوب برسد؟

ابتدا درخواست ها، پیشنهادات و شکایت های شهروندان توسط اپراتور این سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت می شود. بعد از بررسی درخواست مردمی، با توجه به ماهیت آن درخواست، پیام به مسئول اجرایی مربوطه ارجاع می شود که وی باید در زمان مشخص به آن پاسخ لازم را بدهد و در صورت جلب نشدن رضایت شهروند، پیام برای پیگیری ویژه به مدیر ارشد آن حوزه ارسال خواهد شد تا منجر به صدور دستور لازم جهت پیگیری و انجام درخواست مردمی گردد. 


به نظر شما ارتباط شهروندان با سامانه 137 چه محاسنی را به دنبال دارد؟ 

صرفه جویی در وقت و هزینه، کاهش سفرهای درون شهری، ترافیک و آلودگی هوا، ارتباطی آسان و شبانه روزی از جمله مزایای استفاده شهروندان از این سامانه است.


به نظر شما چه مسئله ای خدمات این سامانه را متمایز می کند؟

آنچه خدمات این سامانه را متمایز می کند آن است که در خواست های ثبت شده به صورت شفاف قابل پیگیری است و چنانچه به آن رسیدگی نشده باشد، فرد می تواند علت عدم انجام آن را پیگیری و از جزئیات مطلع شود ضمن اینکه همه مدیران دستگاههای وابسته به شهرداری و شهرداران مناطق و سازمان های تابعه شهرداری از طریق این سامانه در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار می گیرند . همچنین مدیریت شهری می تواند با توجه به تماس های ثبت شده  مردمی در این سامانه، به آسیب شناسی در مورد عمده ترین مشکلات شهری و برنامه ریزی لازم در جهت رفع آن بپردازد.


بیشترین درخواست ها از این سامانه مربوط به چه حوزه ای می باشد؟

بیشترین درخواستها شامل رفع سدمعابر عمومی و ایجاد مزاحمت، نظافت و پاکسازی و جمع آوری ضایعات و نخاله، جمع آوری سگهای بلاصاحب، حمل و نقل عمومی(اتوبوس و تاکسی)  و کمبود پارکینگ می باشد. 


سخن پایانی؟

سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ با هدف دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شهروندان در خصوص مدیریت شهری و ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان با مدیران ارشد شهرداری راه اندازی شده است که به صورت 24 ساعته آماده دریافت مشکلات شهروندان و ارائه راهکار های بهتر آنها در اداره کردن شهر است و شهروندان با مشارکت خود ما را در ارائه خدمات بهینه و مطلوب تر یاری کنند.

ما خود را خادم مردم می دانیم و مردم ولی نعمت ما هستند که ضمن قدردانی از صبر و شکیبایی ایشان در پیگیری درخواست ها، از تمامی همکارانم در بخش های مختلف شهرداری می خواهم تا به صورت جدی و با اهتمام بیشتر در جهت مرتفع نمودن مشکلات و انجام درخواست های بحق و قانونی شهروندان در اسرع وقت اقدام کنند. 

در پایان بر خود لازم می دانم تا به سهم خود از حمایت ها و رهنمودهای دکتر امیری شهردار محترم بندر بوشهر تشکر کنم و همچنین از مهندس عالی پور سرپرست محترم معاونت اجرایی و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر که در راستای حفظ و ارتقای رضایتمندی شهروندان به عنوان سرمایه های اجتماعی در قالب پایگاه مردمی و همچنین ایجاد پل ارتباطی بین شهرداری و شهروندان که خود ایشان شخصا با حضور در دفترکار سامانه 137(روزهای پنجشنبه از ساعت 8 الی 10 صبح) پاسخگوی تماس شهروندان محترم می باشند، تشکر می نمایم. 

امید که با تعامل و ارتباط بهتر و بیشتر و افزایش روحیه مشارکت و احساس تعلق خاطر شهروندان و البته پیگیری مسئولین امر، روز به روز  شاهد توسعه و پیشرفت و آبادانی شهر و دیارمان باشیم.

۲۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۲,۶۴۳
کد خبر : ۱,۵۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تمـاس با مـا

آدرس ستاد مرکزی :

بوشهر- خ چهارباندی -سازمان مدیریت پسماند
شهرداری بوشهر

تلفن : 33321467

فکس : 333321467

رایانامه : info@buwmo.ir

نقشه