پنل تخصصی داستان در بوشهر برگزار شد؛

آسیب‌شناسی جوایز ادبی با حضور داوران و برگزیدگان جایزه ادبی بوشهر

آسیب‌شناسی جوایز ادبی با حضور داوران و برگزیدگان جایزه ادبی بوشهر
پنل تخصصی داستان از سری برنامه‌های دوسالانه جایزه ملی ادبی بوشهر صبح پنجشنبه 23 خردادماه با حضور داوران و برگزیدگان نهایی بخش داستان برگزار شد.

اجرای این نشست را «سعید بردستانی» بر عهده داشت. در ابتدا حسن محمودی از تاریخچه جوایز ادبی در ایران بعد از انقلاب گفت و با اشاره به جوایزی همچون گردون، مهرگان، منتقدین مطبوعات و... اشاره کرد. آنچه محمودی بر آن تاکید داشت فرصتی برای حضور آثار منتشرنشده در جایزه ادبی بوشهر بود. وی گفت: در این دوره بخشی داشتیم برای رمان‌های منتشرنشده، فرصتی که هم برای نویسنده امکان دیده شدن اثر را داشت و هم برای ناشران که آثاری را کشف کنند و برای چاپ آن‌ها ترغیب شوند؛ اما آنچه به دبیرخانه ارسال‌شده بود کمتر از حد انتظار بود.

این نویسنده به مراحل داوری این جایزه و جوایز دیگری که به آن اشراف داشت اشاره کرد و افزود: در جایزه بوشهر داورهای اولیه و اصلی یکی بودند، تمام آثار خوانده‌شده است. در جوایز دیگری چون فرشته و ارغوان نیز داورهای اولیه از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند و نویسندگانی چون کاوه فولاد نسب ازجمله این داوران بود.

در ادامه سعید بردستانی از صمد طاهری درباره آثار جانبی جوایز ادبی پرسید که این داور جایزه ادبی بوشهر در ارجاعی به یادداشت خود در ویژه نامه جایزه تصریح کرد: در جوایز ادبی امکان دیده شدن آثار نویسندگان گمنام و تازه‌کار وجود دارد و ضمن اینکه با توجه به افزایش کتاب‌های منتشرشده، این جوایز این فضا را ایجاد کرده است که مخاطبان با فهرستی از آثار برگزیده، انتخاب‌های بهتری را داشته باشند.

در این نشست فرشته احمدی دیگر داور این رویداد نیز از نبود استمرار جوایز و شرایط دشوار برگزاری آن گلایه‌مند بود و گفت: در ایران جایزه‌ای که چند دوره پیوسته برگزارشده باشد به‌صورت معدود داریم. این مساله باعث می‌شود تا جوایز به‌صورت هدفمند برگزار نشود.

احمدی داوری جوایز ادبی را کاری دشوار توصیف کرد که با شرایط مالی حاکم هرکسی این امر را برای انجام نمی‌پذیرد.

سعید بردستانی با اشاره به خلأ بخش ژانر در جوایز ادبی، این نکته را از مسائلی دانست که باید به آن توجه شود.

محمد کشاورز نیز در همین نشست با اشاره به جوایز گردون و یلدا و اصفهان از نبود استمرار جوایز ادبی در ایران ابراز نگرانی کرد و سپس ژانربندی در جوایز را از نیازهای اساسی دانست، هرچند مشکل را در دو بعد کمبود آثار در ژانرهای مختلف و نبود بخش مخصوص هر ژانر در جوایز ادبی تشریح کرد.

حسن میرعابدینی منتقد ادبی که برای شرکت در اختتامیه جایزه ادبی بوشهر آمده است در این جلسه شرکت کرد و به چالش‌های جوایز ادبی اشاره کرد. وی چندین سال است که به‌عنوان داور در جوایز ادبی شرکت نکرده است؛ اما شباهت ترکیب داوری اکثر جوایز و نبود افراد غیر داستان‌نویس در ترکیب داوران را نقطه‌ضعفی برای جوایز دانست. میرعابدینی در ادامه تاکید کرد که در هیات داوران می‌بایست یک منتقد ادبی نیز حضور داشته باشد.

محمدرضا صفدری نیز که در این جلسه حضور داشت از اهمیت بومی‌گرایی در داستان و توجه به وجود باورهای بومی اشاره کرد و گفت: نویسنده باید منعکس‌کننده زیست‌بوم خود باشد و با اشراف بر اقلیم خود آن را در داستان به جهان ارائه دهد.

حسن محمودی در فرصتی دوباره به تاثیر جوایز ادبی در رونق حرفه‌های وابسته چون نشریات، کتاب‌فروشی و ایجاد حلقه‌های داستانی تاکید کرد.

یادآوری می‌شود، این نشست تخصصی با حضور هیات داوران بخش داستان سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر متشکل از آتفه چهارمحالیان، صمد طاهری، محمدرضا صفدری، محمد کشاورز و حسن محمودی و برخی از داستان‌نویسان راه‌یافته به مرحله پایانی این رویداد و نویسندگان هم‌استانی در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد.


پنل داستان

۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۴۵
تعداد بازدید : ۶۹۸
کد خبر : ۱,۳۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تمـاس با مـا

آدرس ستاد مرکزی :

بوشهر- خ چهارباندی -سازمان مدیریت پسماند
شهرداری بوشهر

تلفن : 33321467

فکس : 333321467

رایانامه : info@buwmo.ir

نقشه